Extra stokbrood, discodip en ijs: ondernemers zetten nog één keer vol in op zon

Het is lekker weer vandaag, met temperaturen die oplopen tot 29 graden in het zuidoosten van ons land. Ondernemers zetten in op deze nazomerdag, met extra voorraad en personeel. Want naar verwachting gaan er vandaag nog flink wat ijsjes over de toonbank en steken mensen de barbecue nog een keertje aan.

"We zijn weer even wakker geschud", zegt Giorgio Ferrari, directeur van acht ijszaken in de regio Eindhoven. Hij heeft zijn personeel opgetrommeld voor nog een extra warme dag. Hij vertelt dat de ijsbusiness een beetje "insukkelt" aan het einde van het seizoen, maar dat hij "zijn winterslaap weer is uitgekomen".

Dorien Galet, ijsondernemer in het Gooi, heeft hoge verwachtingen van vandaag. "Ik denk dat er wel veel mensen langskomen, als de scholen uit zijn, of opa's en oma's met hun kleinkinderen. Ik heb in ieder geval twintig bakken ijs ingeslagen. Ik hoop wel 400 tot 500 ijsjes te verkopen!", vertelt ze enthousiast.

Haar ijscokar verandert 's winters in een 'snertkar', een wagentje waar mensen verse erwtensoep kunnen halen. Ook afgelopen week, met het regenachtige weer, had Galet voor de soepkar al een boeking. "Maar nu het lekker weer wordt, heb ik 'm weer omgetoverd tot ijsbrommer."

IJscoman Sander Pieter Gladpootjes staat vandaag met zijn wagentje en knalroze parasol de hele dag in het Vroesenpark in Rotterdam. Hij hoopt goed te kunnen verkopen, maar weet ook hoe wispelturig het weer in Nederland kan zijn. Hij hoopt dat het de komende dagen ook écht heerlijk weer wordt.

De ondernemer heeft in ieder geval ingezet op een extra drukke dag. "De opslag is wel weer helemaal aangevuld. Ik heb extra hoorntjes en ook heb ik weer genoeg discodip in de kar liggen", zegt hij. Op de vraag bij hoeveel verkochte ijsjes de ondernemer tevreden is, moet hij lachen. "Als ik al mijn vaste klantjes met een grote lach zie, dan ben ik al blij."

Extra voorraad is dus belangrijk, als je extra ijsjes hoopt te verkopen. Giorgio Ferrari heeft voor al zijn zaken extra ijs laten maken. "En de populaire smaken hebben we voor vandaag dubbel zo veel. Citroen, aardbei, stracciatella en natuurlijk snickers-ijs."

Ferrari hoopt dat het herfstweer nog even op zich laat wachten, en dat het nog wat langer lekker weer is. "Ik ben een echte Italiaan en ik ben geboren met ijsjes. Van de regen word ik druilerig!"

En niet alleen op ijsjes wordt vol ingezet. Ook in supermarkten is nagedacht over het lekkere weer vandaag. Bedrijfsleider Marcin van Gerven, van een supermarkt in Roermond, heeft extra stokbroden af laten bakken, "veel meer dan normaal". Ook heeft hij meer kruidenboter en vlees ingekocht. "Worstjes, hamburgers, salades... Zodat mensen nog één keer gezellig kunnen barbecueën."

2025 nu al zonniger dan gemiddeld

Niet alleen vandaag schijnt de zon volop. De zon heeft dit jaar gemiddeld al meer geschenen dan normaal in een volledig jaar, meldt Weeronline. Tot nu toe zijn er 1817 zonuren gemeten. Dat is iets meer dan het jaargemiddelde van 1816 uur over de periode 1995 tot en met 2024.

Zaterdagochtend is het weer steeds meer bewolkt. In de oostelijke provincies wordt het opnieuw een warme dag. 's Middags is er vanuit het westen op steeds meer plaatsen kans op regen. Zondag is het bewolkt, maar wel meestal droog. De temperatuur komt uit tussen de 16 en 18 graden.

Operaties in ziekenhuis Gouda gaan niet door vanwege fruitvliegjes

Operaties in het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda gaan vandaag niet door vanwege fruitvliegjes in operatiekamers. Alle niet-spoedeisende operaties die vandaag gepland stonden, worden uitgesteld.

Het gaat om zo'n veertig operaties die niet doorgaan. Patiënten zijn op de hoogte gebracht. Van de acht operatiekamers zijn twee voor spoedoperaties, die wel gewoon doorgaan.

Wat de bron is van de fruitvliegjes is onbekend en wordt onderzocht. Het ziekenhuis zegt verschillende maatregelen te nemen om de beestjes te bestrijden.

Dit najaar strengere controles op 'sjoemelkortingen' van (web)winkels

Winkels en webwinkels ontduiken nog altijd "creatief" de nieuwe regels voor kortingen die begin vorig jaar werden ingevoerd. Dat constateert de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Bijvoorbeeld door de korting te vergelijken met een adviesprijs van een product, zonder daarbij uit te leggen wat zo'n prijs betekent. Of te schermen met prijzen die "meestal" worden gevraagd of bij andere winkels worden aangeboden.

Zondag begint de herfst en daarmee staat het kortingenseizoen voor de deur. De ACM kondigt aan vanaf nu strenger te gaan controleren of winkels en webwinkels consumenten blijven misleiden met nepaanbiedingen. De ACM kan dan boetes uitdelen.

Omdat de korting zo hoger wordt voorgespiegeld dan die in werkelijkheid is, worden consumenten misleid. De ACM verzamelde alle gevonden sjoemelvoorbeelden in een speciale leidraad voor het melden van prijzen en kortingen. Winkeliers die worden betrapt op nepkortingen kunnen daardoor niet meer aanvoeren dat ze niet wisten dat dit niet mag. De leidraad geldt voor zowel fysieke winkels als onlineshops.

De ACM tikte na het ingaan van de nieuwe regels meerdere verkopers op de vingers vanwege overtredingen. Zo klopte bij enkele grote webshops de 'van-prijs' niet. Bij verschillende winkels ging de toezichthouder eerst een zogenoemd waarschuwingsgesprek aan. Sommige bedrijven, waarvan de naam niet is bekendgemaakt, kregen flinke boetes opgelegd.

Hoe mag een korting er van de ACM uit zien?

Meer dan 400 mensen hebben verbod voor uitgaansgebied gekregen

Tussen 2022 en 2024 hebben meer dan 400 mensen een zogenoemde collectieve horeca-ontzegging gekregen. Met zo'n ontzegging kunnen personen in een geheel uitgaansgebied worden geweerd wanneer ze zich hebben misdragen in een zaak. De Telegraaf vroeg deze cijfers op bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Het verbod kan worden opgelegd na bijvoorbeeld een geweldsdelict, seksuele intimidatie, diefstal of andere soorten van overlast. De ontzeggingen moeten zorgen voor een veiligere omgeving in het uitgaansleven, voor zowel gasten als medewerkers. Ook moet het verbod de overlast verminderen en de criminaliteit bestrijden.

Privacy

De maatregel bestaat al langer, maar voldeed lang niet aan de privacyregels, waardoor horecaeigenaren alleen personen konden weigeren bij hun eigen bedrijf. Sinds 2022 werken de politie, het Openbaar Ministerie en de horeca nauwer samen en is er ook de goedkeuring van de Autoriteit Persoonsgegevens om gegevens te delen met andere horecazaken. Dit gebeurt in een beveiligde omgeving.

"De ervaringen zijn tot nu toe goed", zegt Marijke Vuik, voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland, tegen de NOS. "Ten eerste vanwege de preventieve werking. Want het helpt dat iemand weet dat wanneer je je misdraagt in een bedrijf je een ontzegging kan krijgen voor een heel gebied. Daarnaast is de communicatie makkelijker geworden tussen de horecabedrijven."

De politie is altijd bij de ontzeggingen betrokken. Personen kunnen voor maximaal twee jaar geweigerd worden in een uitgaansgebied en het verbod kan ook gelden voor één specifieke zaak, een bepaalde straat of een hele gemeente.

Veilige werkomgeving

Volgens Vuik maken steeds meer gemeenten gebruik van het systeem. "Als horeca-eigenaar wil je het liefste een veilige werkomgeving creëren. Dit helpt daarbij. Het gevoel dat het daardoor minder misgaat, is er echt wel."

In totaal doen zeker 23 gemeenten mee. Daarbij wordt een grote stad als Amsterdam ingedeeld in meerdere uitgaansgebieden. Zo zijn het gebied rond het Rembrandtplein en het Leidseplein in de hoofdstad twee aparte gebieden waar een ontzegging kan worden opgelegd. Volgens KHN groeit het aantal gemeenten dat zich aansluit.

2